نمونه سازی (Prototyping) چیست؟

1397/09/29

نمونه سازی یا پروتوتایپینگ (Prototyping) چیست؟

در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • نمونه سازی (Prototyping) چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
  • چه چیزهایی را می توانیم نمونه سازی کنیم؟
  • مراحل نمونه سازی چیست؟

معمولا با شنیدن کلمه ی “نمونه سازی” ذهنمان به سمت ربات ها و ماشین هایی که سیم های زیادی از آنها آویزان هستند می رود! ولی در این مقاله می خواهیم در مورد عمل نمونه سازی صحبت کنیم نه آن وسایل.

اما سوال اینجاست که چه محصولاتی را می توانیم نمونه سازی کنیم؟ جواب: همه چیز! هرچیزی قابلیت نمونه سازی داردتنها کافیست روش درست آن را بدانید و با ذهنیت درست کار را شروع کنید.

به نمونه سازی محصول از این زاویه نگاه کنید که شما در صورت ناموفق بودن زودتر شکست می خورید تا بعداً در مراحل بعدی شکست نخورید. با این کار زمان و هزینه زیادی را از دست نخواهید داد. معمولاً نمونه سازی موفق را نمی توان در نمونه اول یا دوم بدست آورد. پیشرفت سریع نمونه سازی محصول، از طریق آزمون و خطاست که میزان ریسک را کنترل کرده و پایین می آورد. نمونه سازی به مخاطبان این امکان را می دهد تا محصول را کاملا حس کنند. در نتیجه میتوان بازخورد ارزشمند و واقعی مشتریان را گرفت.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که در این مرحله نباید نگران زیبایی محصول نباشیم چون مرحله ی ساخت یا چاپ پس از کامل شدن نمونه سازی آغاز می شود.

 

نمونه سازی هر نوع ایده ای ممکن است

تا اینجا چگونگی و چرایی نمونه سازی را با هم بررسی کردیم؛ اکنون به جواب قاطعانه سوال اول مقاله باز میگردیم تا صحت این ادعا که ما قادریم هر چیزی را نمونه سازی کنیم اثبات کنیم. فرض کنیم شما آشپز رستورانی هستید که قصد دارد غذای جدیدی را به منوی خود اضافه کند. در این صورت شما می توانید با تست کردن چند نمونه اولیه از آن غذا در طعم های متفاوت و دریافت بازخوردها متوجه شوید کدام نمونه موفق تر خواهد بود. در نهایت غذایی که با بیشترین استقبال مواجه شده است را به منو اضافه می کنید.

به عنوان مثالی دیگر یک فروشگاه را در نظر میگیریم. این فروشگاه می تواند تمامی ایده های خود مانند حراجی ها، برنامه های موبایل یا طراحی جدید دکوراسیون را در ورژن مشابه و کوچک فروشگاه واقعی خود تست کند. برای انجام نمونه سازی می توانید یک روز در هفته را به این کار اختصاص داده و مواردی که مایل به تغییر آنها هستید را در آن روز تست کنید. مثلا جلسه ها را قبل از ساعت 1 برگزار کنید و بازخورد این کار را بررسی نمایید.

شخصی به نام Kaiser Permanente در مرکز نوآوری Garfield از نمونه سازی برای تست یک بیمارستان هوشمند استفاده کرد. این بیمارستان نمونه کوچکی از یک بیمارستان واقعی است و در آن ربات ها کار می کنند تا آینده بهداشت و سلامت در بیمارستان ها بررسی شود. در این پروژه آنها از تکنولوژی های شبیه سازی شده نیز استفاده کردند.

 

 

مراحل نمونه سازی محصول

در تمامی این موارد نمونه سازی یک فعالیت تک مرحله ای نیست، نمونه سازی یعنی تست کردن، ساخت دوباره، تست کردن، دوباره ساختن، تست دوباره و باز ساختن و تست کردن و … .

نمونه سازی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام در یک مرحله از کار استفاده میشود. وقتی شما در مراحل اولیه توسعه ایده ی خود می باشید نمونه سازی با هدف کشف آن صورت می گیرد. معمولاً در این زمان محصول از حالت انتزاعی به یک محصول ساده فیزیکی یا دیجیتالی یا آیتمی تجربی تبدیل می شود.

در حقیقت بازخورد و نحوه رفتار مخاطبان با نمونه های محصول شماست که محصول را مرحله به مرحله شکل خواهد داد. در این مراحل شما حتما سوالاتی از مخاطبان خود در جهت شناخت جنبه های بیشتر محصولتان می پرسید برای مثال رنگ آبی این محصول جذاب تر است یا قرمز؟ این رنگ برای چه گروه سنی جذاب است؟

اینکه برای شروع نمونه سازی به یک نمونه کامل نیاز نداریم خبر خوبی است. شما می توانید با داشتن کمترین اطلاعات درباره ایده یا محصولتان نمونه سازی را آغاز کنید. در حقیقت نمونه سازی به ما کمک می کند تا بتوانیم در مورد ایده خودمان فکر کنیم و به جلو پیش برویم. اولین نمونه سازی شما می تواند به سادگی یک طرح اولیه بر روی کاغذ باشد. پس نمونه سازی را شروع کنید و در جهت پیشرفت و تکامل ایده ی خود پیش بروید. ساده ترین راه برای شروع این است که از محیط کار خود شروع نمایید، به عنوان مثال می توانید نحوه تشکیل جلسات، دکور محل کار و یا برنامه کاری روزانه تان و … را نمونه سازی کنید.