تامین مالی جمعی (Crowdfunding) چیست؟

1397/09/29

Crowdfunding یا جذب سرمایه جمعی چیست؟

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا باید به تامین مالی جمعی یا چند سرمایه گذاری یا کراودفاندینگ (Crowdfunding) فکر کنم؟
  • چگونه می توانم به کمک Crowdfunding با مشتریان هدفم بهتر ارتباط برقرار کنم؟
  • چگونه از آن برای تست محصولات و ایده های جدید استفاده کنم؟

 

در ابتدا مفهوم تامین مالی جمعی یا کراودفاندینگ را به طور مختصر توضیح می دهیم:

با گفتن عبارت تامین مالی جمعی ذهن افراد به سمت لین استارتاپ یا برندهای ایده آل گرایی که به دنبال جذب سرمایه هستند می رود. تصور این آسان است که آنها یک نمونه اولیه از محصول خود را می سازند، ویدیوی تبلیغاتی جذاب خود را ضبط می کنند و سپس آن را در سایت crowdfunding به اشتراک می گذارند و بعد…. بوم! به یک موفقیت خیلی بزرگ می رسند!

زمانی که این کلیشه ها را کنار بگذارید می توانید شروع به درک این موضوع نمایید که چطور crowdfunding می تواند یک ابزار ارزشمند برای تمامی برندها باشد. Crowdfunding فقط مخصوص شرکت های تازه تاسیس و استارت آپ ها نیست و برندهای مطرح نیز می توانند از آن برای ارتباط نزدیک تر با مخاطب و تست محصولات خلاقانه از آن استفاده کنند.

در شبکه های اجتماعی مخاطبان با کلیک، لایک و به اشتراک گذاری مطالبتان با شما تعامل خواهند کرد اما در crowdfunding آنها سرمایه و پول به شما پیشنهاد خواهند داد. این تعامل پولی باعث خواهد شد تا مخاطب شما بیشتر از اینکه حس یک مشتری را داشته باشد احساس یک سهامدار را داشته باشد که در موفقیت پروژه ذی‌نفع است.

مثالی از یک Crowdfunding موفقیت آمیز

تصور کنید یک برند با نام Benny’s Bran Bites وجود دارد که میان وعده های سالم می فروشد و آنها نه تنها به تغذیه سالم بلکه به سبک زندگی سالم توجه می کنند. Benny تصمیم می گیرد تا تحقیقاتی انجام دهد و راههای جدیدی برای اینکه مردم جامعه زندگی سالم تری داشته باشند پیدا کند، برای این منظور یک کمپین crowdfunding راه اندازی می کند تا خبر این تصمیم را به گوش همه برساند و به موازات آن حمایت سرمایه گذاران دیگر را جلب کند.

در ادامه از دانش آموزان درخواست می کنند تا ایده هایشان را در مورد راهکارهای پیشنهادیشان بنویسند. ایده های زیادی را جمع آوری می کنند و سپس از میان آنها 5 مورد برتر را انتخاب می کنند. 5 نفر برتر صفحه ی مربوط به ایده ی خود را در سایت crowdfunding ایجاد می کنند سپس به هر کدام از آنها یک محدوده زمانی مساوی برای جلب سرمایه و حمایت می دهند. برنده بر اساس میزان حمایت و سرمایه گذارانی که جذب کرده به همراه کیفیت ایده اش انتخاب می شود و پس از برنده شدن در کنار تیم تحقیقاتی تلاش می کند تا ایده اش به واقعیت بپیوندد.

این کمپین crowdfunding تنها نتیجه اش شروع اولین پروژه ی آنها نبود. بلکه باعث شد تا برنده و کسانی که در این کار سرمایه گذاری کردند احساس تعهد به شرکت داشته باشند. در صورتی که می خواهید یک کمپین راه اندازی کنید باید یک ایده ی کلی در مورد اینکه چه کمکی می خواهید به مردم انجام دهید داشته باشید و از همه مهم تر ایده ی جدید و خوبی در ذهنتان باشد.

در ادامه اگر از مخاطبان فیدبک خیلی مثبتی دریافت نکردید و آنها تمایل شدیدی به خرید محصول شما نداشتند می توانید ایده ی خود را در همان مراحل ابتدایی تغییر دهید.

حتی در صورتی که با چنین شرایطی روبرو شدید نه تنها چیزی را از دست نداده اید بلکه نتایج مفیدی نیز به دست آورده اید. به عنوان مثال ممکن است به موردی برخورد کنید که پتانسیل بالایی از نظر مخاطبان دارد یا ایده ای به ذهنتان خطور کند که تا به حال به آن فکر نکرده اید.

حال بیایید فرض کنیم اولین محصولی که Benny با کمک کمپین ساخته یک اسکنر کوچک است که از غذای شما عکس می گیرد و میزان مواد مغذی داخل آن را به شما اطلاع دهد. آنها در مراحل اولیه تولید تصمیم به تست این محصول می گیرند. وقت این است تا Benny یک کمپین دیگر تشکیل دهد اما این بار هدف آنها گرفتن فیدبک از مخاطبان است تا دستگاه ساخته شده را ارتقا دهند.

برای جذب مخاطبان برای هر شرکت کننده یک دستگاه رایگان در نظر گرفته می شود. Benny در این کمپین با این درخواست مواجه می شود که چرا این دستگاه مانند ساعت یا اشیای دیگر قابلیت در دست انداختن ندارد. بر اساس این پیشنهاد Benny دستگاه را به صورت یک اکسسوری طراحی کرد تا به راحتی به اشیای دیگر مانند: ساعت، دستبند، کمربند یا دسته کلید وصل شود.