دوراهی وبسایت و اپلیکیشن برای استارتاپ ها

1397/10/04

دوراهی انتخاب وبسایت و اپلیکیشن

از آنجا که دنیای استارتاپی با فضای آنلاین، وبسایت و اپلیکیشن های موبایلی پیوند خورده، استارتاپ ها یا کسب و کارهای کوچک گاهی به دنبال داشتن تمامی این امکانات در کنار هم می روند. عملی که شاید در نگاه اول جسورانه به نظر برسد اما درواقع می تواند اولین و آخرین اشتباهشان باشد. ماهیت کسب و کارهای مختلف تعیین کننده حوزه فعالیت آنها در بخش های مختلف فضای آنلاین خواهد بود. یک فروشگاه اینترنتی شاید ملزم به داشتن اپلیکیشن نباشد اما استارتاپ های سفارش آنلاین تاکسی بهتر است اپلیکیشن داشته باشند. یک نرم افزار کارائوکه با داشتن اپلیکیشن پیوند خورده اما رزرو آنلاین بلیط یا آرایشگاه را می توان به صورت اینترنتی نیز انجام داد. احتمالاً با یادآوری این استارتاپ ها متوجه شده اید که هر کسب و کار می تواند در چه فضایی فعالیت داشته باشد و داشتن اپلیکیشن الزامی برای تمام استارتاپ ها نیست. اما بهتر است بدانید که این موضوع یکطرفه است. یعنی اگر فعالیت اصلی استارتاپ شما بر روی اپلیکیشن است بهتر است یک وبسایت یا حتی فقط یک صفحه فرود برای معرفی استارتاپ خود در فضای اینترنت نیز داشته باشید. اما اگر کسب و کار شما در فضای اینترنتی و وبسایتی می تواند موفق باشد الزامی به داشتن اپلیکیشن نیست. بعلاوه داشتن وبسایت به معنی نادیده گرفتن کاربران موبایلی نیست، چیزی که در این مورد اهمیت پیدا می کند داشتن یک وبسایت کاملا ریسپانسیو و با داشتن استانداردهای لازم برای توجه به کاربران موبایلی مثل AMP ست. در ادامه نگاهی آماری به کاربران فضای اینترنت و اپلیکیشن های موبایلی می اندازیم تا در این مورد تصمیمات بهتری برای استارتاپمان بگیریم.

میزان کاربرد اپلیکیشن برای کسب و کار جدیدتان

داشتن اپ موبایل در نظر بسیاری از صاحبان کسب و کار به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. طراحی اپلیکیشن موبایل تبدیل به مرحله ای پس از طراحی سایت شده است که بسیاری از افراد بدون فکر کردن به کاربرد آن انجام دادنش را امری ضروری و قطعی برای رشد کسب و کارشان می دانند. به عقیده ی این افراد داشتن اپ موبایل سریعترین راه برای رسیدن به مخاطبانی است که زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می کنند. این تفکر در جامعه بسیار شایع شده است اما حقیقت این است که اپلیکیشن آنقدر که فکر می کنند برایشان مفید واقع نمی شود. دلیل چنین امری این است که مخاطبان کسب کار شما هر چه قدر حضور فعال تر و بیشتری در جامعه ی آنلاین داشته باشند تمایلشان برای نصب برنامه ی جدید کاهش می یابد. شاید این چنین بنظر برسد که شرکت های بزرگ و موفقی مثل دیجی کالا که با داشتن اپلیکیشن موبایلی موفقیت بیشتری کسب کرده اند اما در واقع باید آن سوی قضیه یعنی عدم استفاده مداوم کاربران از اپلیکیشن های موبایلی را نیز در نظر گرفت. کاربران اپلیکیشن های موبایل به طور معمول در هفته از 6 تا 10 نرم افزار استفاده می کنند و این فرصت بسیار کوتاه و ضعیفی برای حضور کسب و کار شما در معرض دید کاربرانتان خواهد بود. در تصویر زیر محبوب ترین نرم افزارهای موبایل را می بینید که به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند. برندهای معتبر خدماتی که تنها از طریق اپ موبایل قابل ارائه هستند.نکته ی جالب توجه اینجاست که هیچ کدام از نرم افزارها نسخه ی موبایلی یک وب سایت نیستند. بیش از 60 درصد از کاربران تقریبا هیچ نرم افزار جدیدی را در طول یک ماه بر روی گوشی همراه خود نصب نمی کنند و تنها نزدیک به ده درصد از آنها بالای 4 عدد نرم افزار جدید در طول مدت یک ماه نصب می کنند. با این وصف احتمال وجود شما در یکی از این چهار نرم افزار بسیار پایین خواهد بود و صرف وقت و هزینه برای اینکه ده درصد از کاربران را مخاطب خود قرار دهید بسیار غیرمنطقی است. نکته ی دیگری که در این مورد وجود دارد این است که با فرض وجود شما در4 نرم افزاری که ده درصد از مخاطبان بر روی گوشی خود نصب می کنند هنوز هم نباید امیدوار باشید زیرا 3.2 درصد از کاربران نرم افزارهای جدید را بیش از یک ماه بر روی موبایل خود نگه می دارند. انتخاب درست چیست؟ تا به اینجای کار متوجه شدیم که وجود اپلیکیشن برای هر کسب وکاری ضروری نیست و نیاز به اپ موبایل تنها به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. از دید کارشناسان فعال در این حوزه اگر می خواهید گام های بزرگتری برای پیشرفت در کسب و کار آنلاین خود بردارید باید به سمت طراحی رسپانسیو سایت بروید. در حقیقت شما با انجام این کار راحتی لازم را برای کاربرانی که تمایل دارند با گوشی همراه خود در سایت شما ثبت سفارش کنند ایجاد می کنید و در مقابل وقت و هزینه ی اضافی برای طراحی اپ به هدر نمی دهید. طراحی اپ موبایل تنها در شرایطی منطقی می باشد که ماهیت کسب و کار شما چنین مسیری را برایتان ترسیم کند. شاید مهم ترین دلیلی که باعث می شود افراد از طراحی اپ منصرف شوند همین باشد که کاربران فضای آنلاین نیازهای خود را در گوگل جستجو می کنند نه اپ استور و گوگل پلی! فرض کنید شما به دنبال یک ارایشگاه تازه هستید در این صورت آیا به اپ استور می روید یا درگوگل عبارت مورد نظرتان را جستجو می کنید؟ در حقیقت شناخت رفتارهای کاربران هدف در کسب کار شما گامی است که نباید آن را نادیده بگیرید زیرا در غیر این صورت متحمل هدر رفتن وقت و هزینه ی خود برای گروه اندکی از کاربران می شوید که شاید اصلا جزو مخاطبان شما نباشند.

نظرات کاربران

User Comments